Af Lone Nørager Kristensen, landsformand
De fleste mennesker er glade for garantier. Når du har været ude og investere i markedets seneste fladskærm, er det rart med en garanti, hvis skidtet en måned efter går i stykker. I Danmark har vi også en garanti på sundhedsområdet: Den såkaldte udredningsgaranti. Den betyder, at du har ret til at blive udredt inden for 30 dage, hvis du bliver henvist til et sygehus. 30 dage! Det lyder godt, men du skal nok regne med, at det er nemmere at få dit fjernsyn erstattet fremfor at blive udredt inden for 30 dage.
Havde du fat i Søndagsavisen her i starten af maj, så du måske en kronik, hvor vi netop skriver om dette emne. Baggrunden var tal fra Sundhedsstyrelsen, hvoraf det fremgår, at kun 40 % af patienterne på det neurologiske område – hvor også epilepsi hører til – bliver udredt inden for garantien på 30 dage. Jeg tror ikke, at en elektronikforretning ville overleve ret længe med en reklamationsret, der kun gælder for de 4 ud 10.
Ret skal være ret. Vi ved godt, at epilepsi er en diagnose, der er svær at stille. Opgørelser fra Epilepsihospitalet Filadelfia viser for eksempel, at 40 % af de henviste børn slet ikke har epilepsi. Men sådanne faglige forhold er langt fra den væsentligste forklaring. Det handler derimod om, at området ikke bliver tilstrækkeligt prioriteret i sundhedsvæsnet – for eksempel illustreret af en alarmerende mangel på de neurologer, der skal udrede epilepsipatienterne.
Det er på ingen måde tilfredsstillende. Mennesker med en mulig epilepsi bør ikke vente længere end andre patienter på at få stillet en korrekt diagnose. Vi ved, at ventetiden har konsekvenser. Jo længere tid, der går, jo mere påvirker epilepsien det enkelte menneske. Dansk Epilepsiforening vil derfor i nærmeste fremtid rette henvendelse til de ansvarlige sundhedsmyndigheder – i første omgang Danske Regioner – og bede dem give et bud på, hvad de har tænkt sig at gøre ved problemet.
Indlægget har været bragt som leder i "Epilepsi nr. 2, 2016"
23.05.2016