Som seksårig fik Anna sit første epileptiske anfald: Nu er hun finalist ved Miss Danmark

Til september skal 19-årige Anna Slot sammen med 29 andre kvinder kæmpe om at blive Miss Danmark. Som en del af konkurrencen skal alle deltagerne vælge et velgørenhedsprojekt, og her har Anna valgt epilepsi, som hun selv har tæt inde på livet.

Anna Slot stiller op i skønhedskonkurrencen Miss Danmark. Som lille var hun ramt af mange daglige anfald. I dag kæmper hun stadig med senfølgerne. Foto: Privat

Af: Victor Bebe Larsen

At sige 19-årige Anna Slot indtil videre har haft et travlt 2024 ville næsten være en underdrivelse. Ikke nok med at hun lige er blevet student, så har hun også klaret sig igennem det nåleøje, der er skønhedskonkurrencen Miss Danmark.

Blandt over 500 ansøgere er hun en af de 30 finalister, der skal kæmpe om titlen Miss Danmark den 1. september.

Konkurrencen består dog af meget mere end ydre skønhed, for som en del af konceptet skal alle finalister opstarte et velgørenhedsprojekt for en sag, som betyder noget for dem.

Her var den 19-årige finalist ikke i tvivl om, hvilket projekt hun ville vælge, da opgaven blev stillet – hun ville samle ind til unge med epilepsi.

Årsagen til, at Anna lige netop valgte at bakke op om unge med epilepsi, er, at hun som barn selv fik flere daglige epileptiske anfald. Da hun var seks år, fik hun sit første anfald, og da hun var syv, fik hun diagnosen rolandisk epilepsi.

– Jeg havde vel nok omkring 15 mindre anfald om dagen. Da jeg fik min diagnose, begyndte jeg at få medicin, som egentlig virkede rigtig godt, indtil jeg var 10 år, hvor fik nogle tilbagefald. Siden da har jeg været anfaldsfri, og da jeg blev 13, kunne jeg heldigvis stille og rolig begynde at trappe ned for medicinen, fortæller Anna.

Påvirket af senfølger

Selv om Anna ikke længere er påvirket af anfald, fylder epilepsien stadig meget. Det er særligt de senfølger, hun har fået af epilepsien, som hun mærker til i dag.

Blandt andet kæmper hun med søvnproblemer, som hun tager medicin for, fortæller hun:

– Noget af det, som jeg rigtig gerne vil gøre folk opmærksomme på, er, at epilepsi er andet end bare anfald. Jeg vil gerne fortælle, hvor meget epilepsien egentlig også kan påvirke ens mentale helbred, forklarer hun og fortsætter.

– Udover at jeg har fået søvnproblemer, så har jeg også udviklet ordblindhed og ADD. I de her ungdomsår udvikler hjernen sig så meget, og jeg vil gerne vise andre unge, hvordan jeg har oplevet, at epilepsien har påvirket mig. Forhåbentlig kan jeg det være med til at inspirere nogen, afslutter hun.

Bruger sine sociale medier

Den lille næste måneds tid skal Anna bruge på at fortælle sine følgere på sine sociale medier om sine oplevelser med at have epilepsi, og hvordan det har påvirket hende. Ligeledes vil Epilepsiforeningen også dele nogle videoer på dets Instagram-profil til fordel for hendes projekt.

Den 24. juli skal hun aflevere en video til Miss Danmark-konkurrencen, og her skal hun vise, hvad hun har lavet med sit velgørenhedsarbejde.

Hvis du er interesseret i at støtte hendes projekt, skal du sende en MobilePay-overførsel til 67566, hvor du skal skrive ”Anna” i tekstfeltet. Beløbet er selvfølgelig valgfrit.

De penge Anna samler ind til hendes velgørenhedsprojekt kommer til at understøtte Epilepsiforeningens arbejde for og med unge med epilepsi.

Kilde:
Epilepsiforeningen