En forskningssygeplejerske har taget initiativ til at oprette et tilbud til børn med epilepsi. Her mødes en børnegruppe ugentligt på Afdeling for Børn med Epilepsi på Filadelfia, hvor de gennem leg, quizzer og samtaler får støtte og forståelse blandt ligeværdige børn.
Samtalerne i børnegruppen kan tage afsæt på mange måder, men det er karakteristisk for dem, at de oftest tager afsæt i legen. Foto: IStock
Af: Victor Bebe Ploug Larsen
For et år siden oprettede forskningssygeplejerske Josephine Nielsen en børnegruppe for børn med epilepsi. Tidligere fandtes der ikke et lignende tilbud, hvor børn med epilepsi kunne spejle sig i andre børn i samme situation. Det ønskede hun at ændre.
I dag afholder hun derfor, sammen med sygeplejerske Amalie Buchardt, ugentlige børnegrupper i sanserummet på Afdeling for Børn med Epilepsi.
De har erfaret, at der er mange børn, der har svært ved at tale om deres epilepsi. Derfor ville de gerne give børnene mulighed for at opdage, at de ikke er alene.
– Vi kan også se, at der er mange børn, der helst ikke vil dele for meget om deres epilepsi foran deres forældre, fordi de er bange for at gøre dem bekymrede. Så vi vil gerne give børnene et rum, hvor de frit kan fortælle om deres følelser og tanker, fortæller Amalie Buchardt i en artikel til Sygeplejersken.
Samtalen udspringer gennem legen
Samtalerne i børnegruppen kan tage forskellige former, men de tager typisk afsæt i leg.
Gennem et hæfte, som Josephine Nielsen har udviklet, kan børnene fx tegne deres egen epilepsi. Dette skaber ofte en god samtale, hvor børnene deler deres oplevelser med udgangspunkt i deres tegninger.
Nogle børn ser også film. Blandt andet en fra Epilepsiforeningen, der handler om en dreng med epilepsi, som ikke må klatre i træer. Filmen giver børnene et konkret eksempel, de kan relatere til og bruge som udgangspunkt for samtale, forklarer Amalie Buchardt.
Quizzer om epilepsi er også en fast del af samværet mellem børnene og sygeplejerskerne – og til børnenes store fornøjelse vinder de hver gang. Det giver Josephine Nielsen og Amalie Buchardt et indblik i, hvor meget børnene lærer gennem grupperne.
Samtalerne i børnegrupperne dokumenteres og videregives til kontaktsygeplejersken, så de kan bruges som grundlag for videre samtaler og initiativer under barnets indlæggelse på Filadelfia.
Josephine Nielsen forklarer, at de ikke går ned i detaljer i journalen, da de ønsker at værne om barnets integritet og sikre, at børnegruppen forbliver et fortroligt rum.
Kilde:
Sygeplejersker skaber rum for børn med epilepsi | dsr.dk