15.10.2024

Ny aftale om faste læger på botilbud

Der er indgået en 1-årig aftale for de praktiserende læger. Aftalen skal blandt andet være med til at udbrede sundhedsfaglig viden på bosteder og mindske uhensigtsmæssige indlæggelser.

Epilepsiforeningen ser med glæde på den nye aftale. Foto: Istock

Af: Victor Bebe Ploug Larsen

I starten af september indgik praktiserende læger og Regionernes Lønnings- og Takstnævn samt Praktiserende Lægers Organisation (PLO) en ny overenskomst, der træder i kraft fra den 1. januar næste år.

Den nye aftale er gode nyheder for beboere på botilbud og deres pårørende. I overenskomsten er der nemlig blevet lavet en aftale om, at der skal indføres en national ordning med faste læger på længerevarende botilbud.

Målet med aftalen er at styrke samarbejdet mellem almen praksis og botilbuddene, som skal være til gavn for beboerne. Ordningen skal supplere det eksisterende sundhedstjek og yderligere styrke medarbejdernes kompetencer på bostederne gennem sundhedsfaglig rådgivning.

Samtidig skal det hjælpe med at reducere unødvendige indlæggelser og genindlæggelser hos nogle af de borgere, der i forvejen ofte har somatiske problemstillinger og flere forskellige sygdomme. Gennem rådgivning, bedre kommunikation og samarbejde mellem botilbudspersonale og læge, skal der sikres bedst mulig faglig indsigt i relevante problemstillinger og sygdomsbilleder blandt disse borgere.

– I Epilepsiforeningen ser vi den nye aftale som et klart fremskridt. Der er solid evidens for betydelige sundhedsfaglige problemer blandt beboerne på landets bosteder, og på epilepsiområdet er der markante udfordringer, som kun kan løses ved en styrkelse af det sundhedsfaglige arbejde ude i landet. Omkring 30% af alle personer med udviklingshandicap har epilepsi og 50% af personer med svær udviklingshandicap har epilepsi, siger foreningens sygeplejerske og faglige konsulent Camilla Skødt Bonde og afslutter:

– Det her kan være et startskud til noget rigtigt godt og vigtigt. En fast tilknyttet læge som udover tilsyn med beboerne også får ansvar for at undervise og give et kompetenceløft til personalet, ser vi derfor som en positiv nyhed. Og hvis der så samtidig skabes en god solid kontakt fra den her nye konstruktion med bostedslæger til speciallægerne med særlig forstand på epilepsi og de behov den her målgruppe har, er der virkeligt gode perspektiver i aftalen

Du kan læse mere om aftalen her:
regioner.dk/services/nyheder/2024/september/ny-overenskomst-med-praktiserende-laeger-prioriterer-det-naere-sundhedsvaesen/

Microsoft Word – Forhandlingsaftale PLO-RLTN 2025 FINAL teknisk tilrettet (002) (regioner.dk)

Ny overenskomst sikrer faste botilbudslæger (kl.dk)