Kredsformand i Epilepsiforeningen indstillet til frivilligpris: ”Så meget laver jeg heller ikke”

Epilepsiforeningens næstformand og kredsformand på Bornholm, Peter Vomb, er sammen med otte andre indstillet til øens Frivilligprisen

Ud over at være kredsformand for Epilepsiforeningen Kreds Bornholm og næstformand i Epilepsiforeningen er Peter Vomb aktiv i en række andre fora på frivilligområdet og i den handicappolitiske verden. Foto: Per Vad

Af Per Vad
pervad@epilepsiforeningen.dk

Det var en overrasket formand for Epilepsiforeningens lokalafdeling på Bornholm, vi ringede til:

”Hvor har du læst det?”, spurgte Peter Vomb, der også er næstformand i Epilepsiforeningen.

”Det står i Bornholms Tidende”, svarede jeg og fortalte ham, at han sammen med otte andre bornholmske ildsjæle fra frivilligverdenen er indstillet til Frivilligprisen 2023 på Bornholm.

”Jeg er forbløffet og overvældet, men nogen må jo have indstillet mig. Det er jeg meget beæret over. Så meget laver jeg jo heller ikke.”

Ud over at være kredsformand for Epilepsiforeningen Kreds Bornholm, hvor han står i spidsen for en række aktiviteter for mennesker med epilepsi og deres pårørende, så er han også aktiv i en række andre fora på frivilligområdet og i den handicappolitiske verden, der har gjort hans ansigt og stemme kendt i solskinsøens handicap- og socialpolitiske diskussioner.

”Det er vigtigt, at der er nogen i det frivillige arbejde, der holder fast i politikerne og råber op på vegne af dem, der ikke har mulighed for det,” siger kredsformanden.

En gang om året uddeler regionskommunen Frivillighedsprisen, der er en påskønnelse af en særlig frivillig social indsats for borgere på Bornholm. Den uddeles i forbindelse med Frivillig Fredag i Musikhuzet den 29. september.

Sammen med prisen modtager vinderen 20.000 kr., vedkommende skal dele med en anden af de indstillede, som han/hun vælger.

De ni indstillede kandidater er butiksleder Sonja Hjort fra Røde Kors’ genbrugsbutik i Rønne, bestyrelsesformand Vibeke Larsen fra Kvindekrisecenter Bornholm, formand Sven-Erik Sørensen fra Nyker Pensionistforening, formand Peter Vomb fra Epilepsiforeningen, frivillig Franck Jørgensen fra Veteran Supports landsdækkende telefonrådgivning for veteraner, Ralf M. Skovgaard for hans orientering om lokale coronatal og indsats for ukrainske flygtninge, frivillig madmor Lis Sonne, Foreningen Fria Fâula og Bornholms Ungeråd.

Det er afgjort, hvem det bliver, men det er hemmeligt indtil prisoverrækkelsen.

”Hvad nu hvis det ikke bliver dig, der får prisen?” spørger jeg Peter.

”Så tænker jeg, at de har valgt den rette, uanset hvem det så bliver. Der er mange der fortjener den pris her på øen. Og jeg er stolt over bare at være indstillet,” svarer han.

Epilepsiforeningen og Bornholms Tidende