12.02.2014

Fokus på inklusion

Med udgivelsen af medlemsbladet Epilepsi nr. 1 2014 åbner Dansk Epilepsiforening for en debat om inklusion i folkeskolen af børn med epilepsi. Bladet og debatten handler om både gode og dårlige erfaringer med inklusion, men fokus er især på de ting, der kan få inklusion til at lykkes.
I bladets leder skriver Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen: ”Jeg synes, at inklusion er en rigtig god idé. Tanken om at alle har gavn og glæde af at møde livet i hele dets mangfoldighed fra vugge til krukke er helt rigtig, og jeg er sikker på, at det betyder noget for den sammenhængskraft dette samfund har.”
Landsformanden er klar over, at inklusion ikke er uden problemer, men hun mener, at det kan lade sig gøre:
”Jeg har hørt mange historier om inklusion af børn med epilepsi; hvor svært det kan være, og hvor stor en pris børn med epilepsi kan betale i form af mobning, manglende forståelse, manglende viden og så videre. Men også historier om, hvordan andre børn, der ikke fejler noget, kan opleve det som en meget voldsom ændring i dagligdagen, hvis de pludseligt får en klassekammerat, som kan reagere voldsomt og ukendt på forskellige belastninger i dagligdagen. Vi er nødt til at anerkende begge sider af medaljen, for at finde løsninger. For løsninger; dem skal vi finde. Og de findes heldigvis også derude. Hvis man skal lykkes med inklusion, og barnet skal have det bedst mulige afsæt for en voksentilværelse, handler det især om to ting: kommunikation og viden.”
Epilepsiforeningen peger også på de ting, som er nævnt i foreningens ”National Handlingsplan om epilepsi 2013”, hvor fagfolkene bag planen peger på behovet for:
Målrettet og individualiseret undervisning af børn med epilepsi og deres forældre.
Systematisk testning af kognitive problematikker hos børn med epilepsi.
Plan for pædagogisk indsats for børn med epilepsi. Læs mere om National Handleplan om epilepsi 2013 Læs mere om børn med epilepsi og skolen (Kilde: Dansk Epilepsiforening)