Epilepsiforeningen og Dansk Epilepsi Selskab foreslår norsk model til transportstøtteordning

I et fælles debatindlæg i Sundhedsmonitor argumenterer Epilepsiforeningen og DES blandt for, at man lader sig inspirere af en norsk transportstøtteordning.

I dagens debatindlæg på Sundhedsmonitor, forslår Epilepsiforeningen og DES, at man gennemfører et pilotprojekt baseret på en norsk ordning. Foto: Istock

Den seneste tids debat i medierne om overtrædelser af lægeligt kørselsforbud  har fået Epilepsiforeningen og Dansk Epilepsi Selskab (DES) til at indsende et fælles debatindlæg i Sundhedsmonitor.

I debatindlægget fremhæver Epilepsiforeningen og DES de udfordringer og den manglende hjælp, som personer med lægeligt kørselsforbud – f.eks. på grund af deres epilepsi – ofte står over for.

– Det er vigtigt for os at deltage at deltage i den her debat, fordi det berører mange af vores medlemmer. Vi understreger selvfølgelig, at et kørselsforbud skal overholdes, men vi ønsker også at sætte fokus på de konsekvenser, det har for mennesker med epilepsi, der har fået et midlertidigt kørselsforbud, forklarer Epilepsiforeningens landsformand Lone Nørager Kristensen, og fortsætter:

– Vi har tidligere foretaget et medlems-survey, hvor vi kunne se, at et midlertidigt kørselsforbud havde betydelige jobmæssige konsekvenser for en tredjedel af dem som svarede, hvilket understreger behovet for støtte.

I indlægget opfordrer DES og Epilepsiforeningen politikerne til at overveje indførslen af transportstøtte for mennesker med et midlertidigt lægeligt kørselsforbud. Reglerne i Danmark er i øjeblikket indrette sådan, at personer med midlertidigt kørselsforbud ikke har mulighed for at modtage støtte til transport.

Det er utrolig vigtigt, at vi finder en løsning på den her problematik, og jeg håber, vi kan få en konstruktiv dialog med politikerne.

Lone Nørager, Landsformand i Epilepsiforeningen

Det betyder, at de selv må finde måder at komme til og fra arbejde, selv hvis de bor langt ude på landet med meget begrænset offentlig transport.

Epilepsiforeningen og DES foreslår derfor, at man gennemfører et pilotprojekt baseret på en norsk ordning. Hos vores naboer mod nord har man nemlig indført en transportstøtteordning, hvor personer med helbredsproblemer, der har fået kørselsforbud, kan benytte taxa til og fra arbejde til samme pris som en bus- eller togbillet. Det er såfremt, de bor et sted, hvor det ikke er muligt at benytte sig af offentlig transport.

Henvendelse til sundhedsministeren

Debatten om overtrædelser af lægeligt kørselsforbud er også nået til Christiansborg. Derfor har DES og Epilepsiforeningen, udover debatindlægget, også rettet henvendelse direkte til sundhedsminister Sophie Løhde og folketingsmedlem Karina Lorentzen Dehnhardt, som tidligere har bedt ministeren forholde sig til problematikken.

I denne henvendelse fremhæver foreningen og DES blandt andet behovet for at støtte personer med midlertidigt kørselsforbud. Et af forslagene er netop at igangsætte et pilotprojekt, der minder om den norske transportstøtteordning.

– Det er utrolig vigtigt, at vi finder en holdbar løsning på den her problematik, og jeg håber, vi kan få en konstruktiv dialog med politikerne. Vi mener, at den her norske model er en god løsning, fordi den minimerer konsekvenserne af et lægeligt kørselsforbud for den enkelte person. En evaluering af ordningen har desuden vist, at det var en gevinst for den enkelte, arbejdspladserne og samfundet, siger Lone Nørager Kristensen.

I henvendelsen har Epilepsiforeningen og DES givet udtryk for, at de står klar til at bidrage med yderligere viden til emnet.

Du kan læse Epilepsiforeningen og DES’ debatindlæg på Sundhedsmonitor eller her.