Epilepsiforeningen med vigtig henvendelse til Christiansborg

Epilepsiforeningen håber med et vigtigt høringssvar at lægge pres på beslutningstagerne på Borgen med appel til styrkelse af botilbuddene.

Epilepsiforeningen har med deres høringssvar givet sit bud på, hvordan fremtidens sundhedsvæsen bedst kan tage hånd om mennesker med epilepsi. Foto: Istock

Af: Victor Bebe Ploug Larsen

Epilepsiforeningen har nu givet sit bud på, hvordan fremtidens sundhedsvæsen bedst kan tage hånd om mennesker med epilepsi.

I et høringssvar har foreningen kommenteret på den rapport, som Sundhedsstrukturkommissionen udkom med i midten af juni.

Her konkluderede kommissionen, at man skal skabe et mere sammenhængende sundhedsvæsen, hvor der er et klart ansvar for det samlede patientforløb på tværs af kommuner, regioner og egen læge.

Epilepsiforeningen er overordnet tilfreds med kommissionens udspil og støtter blandt andet dets forslag om at styrke de sundhedsfaglige indsatser på botilbuddene med krav om fast tilknyttede læger.

Bekymring for stilstand

Hvis kommissionens mest gennemgribende anbefalinger realiseres, vil det medføre store strukturændringer i sundhedsvæsnet. Lige nu mangler der dog politisk opbakning, hvilket har ført til kritik fra Danske Patienter, Danske Handicaporganisationer og Ældresagen – en kritik, som Epilepsiforeningen bakker op om.

Epilepsiforeningens formand Lone Nørager Kristensen frygter også, at der vil mangle politisk mod, når regeringen og Folketinget om lidt går i gang med at forhandlingerne:

– Min største bekymring er, at politikerne ikke tør røre ved sundhedsvæsenets struktur, og der derfor ikke kommer de store reformer, som kommissionen ligger op til. Jeg håber virkelig, at politikerne tør holde fast i de ambitioner, de havde, da de oprettede kommission, uddyber hun.

Sidste mulighed for at komme med høringssvar var tirsdag den 6. august. Nu skal regeringen komme med deres udspil til forhandling med de øvrige partier i Folketinget.

: Epilepsiforeningen