Epilepsiforeningen efter dødsfald: Vigtigt, at man får vendt hver en sten

I dag kan man på Ekstra Bladet læse en historie om Nanna, der efter at have været indlagt i lidt over en halv måned mistede livet.

Epilepsiforeningens landsformand Lone Nørager Kristensen udtrykker sin dybeste medfølelser for familien. Foto: Istock

Af: Victor Bebe Ploug Larsen

Ekstra Bladet bringer i dag en historie om Nanna, som desværre mistede livet den 30. august efter en længere hospitalsindlæggelse.

Nanna, der var født med en hjerneskade og samtidig havde en svært behandlelig epilepsi, blev den 13. august indlagt på Sjællands Universitetshospital Roskilde efter et alvorligt anfald.

Ifølge familien fulgte lægerne ikke den behandlingsplan, der tidligere var udarbejdet af en overlæge på Sjællands Universitetshospital Roskilde i 2021, hvilket medførte, at Nannas tilstand forværredes. Efter flere mislykkede behandlingsforsøg blev Nanna overført til Rigshospitalet og lagt i kunstig koma.

Trods mange forsøg på at stabilisere hendes tilstand, blev situationen gradvist forværret, og den 30. august sov Nanna ind.

Nannas familie fortæller i artiklen, at de har svært ved at slippe tanken om, at forløbet kunne have været anderledes, hvis behandlingen havde fulgt den oprindelige plan

Epilepsiforeningens landsformand Lone Nørager Kristensen udtrykker sin dybeste medfølelse for familien:

Først og fremmest vil jeg kondolere familien i den her dybt tragiske sag. Det gør virkeligt ondt i mig at læse om det her forløb og den tragiske udgang. Jeg både håber og forventer at Styrelsen for Patientsikkerhed og Styrelsen for Patientklager får mulighed for at gå hele forløbet nøje igennem; det er vigtigt, at man får vendt hver en sten undervejs og får lært af de evt. fejl som måtte være begået. Det bringer ikke Nanna tilbage, men det er ikke desto mindre uhyggeligt vigtigt.

Ekstra Bladet
Epilepsiforeningen