03.07.2024

Epilepsiforeningen bliver en del af nyetableret Hjerneråd

I et ambitiøst skridt mod at fremme fokus på hjernens sundhed er 21 organisationer gået sammen om at etablere Hjernerådet i Danmark – heriblandt Epilepsiforeningen.

Epilepsiforeningen er blandt de 21 medlemmer af Hjernerådet. Illustration: Istock

Af: Victor Bebe Ploug Larsen

En tredjedel af den danske befolkning vil i løbet af livet blive ramt af en sygdom, skade eller lidelse i hjernen. På trods af dette har hjernesygdomme ikke fået den nødvendige opmærksomhed sammenlignet med andre store sygdomsgrupper.

Det ønsker Hjernerådet nu at ændre, og derfor har 21 organisationer og foreninger stiftet det nye råd, som udover Epilepsiforeningen blandt andet også tæller Hjerneskadeforeningen, Filadelfia og ADHD-foreningen. Desuden har andre organisationer også allerede vist interesse i at tilslutte sig initiativet.

Der bliver nok at se til for det nyetablerede Hjerneråd, der blandt andet vil arbejde for at øge oplysningsarbejdet omkring hjernesygdomme, fremme forskning, forebyggelse og behandling.

Landsformand for Epilepsiforeningen, Lone Nørager Kristensen, er glad for etableringen af et dansk hjerneråd:

– Det her er en rigtig god nyhed. Jeg er glad for, at vi foreløbigt er så mange foreninger, organisationer og sundhedsfaglige partnere, som er gået sammen i det her fællesskab, og jeg håber endnu flere vil følge trop. For med et bredt samarbejde på hjerneområdet kan vi forhåbentlig få en endnu stærkere stemme, når der skal sættes fokus på hjernens sygdomme. Jeg håber Hjernerådet på sigt bliver et solidt fælles talerør for dets medlemmer, så vi kan sikre større gennemslagskraft og forståelse for hjerneområdet generelt. Det er der brug for, siger Lone Nørager Kristensen.

Du kan læse mere om Hjernerådet og dets medlemmer her.

Kilde:
Epilepsiforeningen