29.09.2020

Epilepsi og vaccination mod influenza

Bør mennesker med epilepsi vaccineres mod influenza og pneumokokker? Og kan vaccinationen forværre epilepsien?

Lige nu tilbydes gratis vaccination mod influenza til alle fyldt 65 år og til risikogrupper, f.eks. kronisk syge under 65 år.

Influenza udgør nemlig en særlig risiko for mange af de personer, der også er i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb, hvis de bliver syge med COVID-19.

Samtidig tilbydes gravide gratis vaccination mod pneumokokker, der blandt andet kan forårsage lungebetændelse.

Bør mennesker med epilepsi vaccineres mod influenza? Og kan vaccinen påvirke epilepsien? De spørgsmål har vi stillet to epilepsieksperter.

Ikke i særlig risikogruppe

”Epilepsi er ikke nævnt som en af de sygdomme, der medfører tilbud om gratis vaccination for borgere under 65 år”, svarer Jakob Christensen, der er overlæge på Aarhus Universitets Hospital og formand for Dansk Epilepsiselskab. Men han tilføjer:

”Lægen kan dog vurdere at vaccinationerne kan tilbydes personer med andre alvorlige sygdomme, hvor vedkommende, ifølge lægens vurdering, er i særlig høj risiko for pneumokoksygdom og influenza. Spørg derfor din læge til råds, hvis du er i tvivl, og du mener, at du kunne være i særlig høj risiko.”

Børn med epilepsi

”For børn er epilepsi ikke en sygdom, der i sig selv medfører en øget risiko for svær influenza, pneumokokker eller COVID-19. Det vil sige, at børnene skal have anden yderligere sygdom, der disponerer dem til svær sygdom. Det anbefales at kontakte sin læge ved tvivl om, hvorvidt børn er i risikogruppe,” forklarer overlæge Christina E. Høi-Hansen fra BørneUngeKlinikken på Rigshospitalet:

”Hvis patienterne har epilepsi sammen med en anden sygdom, der disponerer til et svært influenza forløb, vil de være informerede de forløbne år, og da anbefaler vi, at de husker vaccinen – i år er det særlig vigtigt.”

Hvad vaccinationen mod pneumokokker angår, så tilbydes den gratis vaccine som udgangspunkt ikke til børn, siger Christina E. Høi-Hansen:

”Kronisk syge børn kan tilbydes vaccine for lungebetændelse forårsaget af pneumokokbakterier baseret på en individuel vurdering. “Men vaccinen er nu en del af børnevaccinationsprogrammet, så almindeligvis er børn dækket, hvis de er født efter 1.10 2007.”

Influenza er farligere end vaccinationen

Kan vaccination mod influenza forværre epilepsien?

Til det svarer Jakob Christensen: ”Krampeanfald er beskrevet som følge af vaccinationer blandt personer med epilepsi. Det er dog meget farligere for personer med epilepsi at få influenza og pneumokoksygdom end den meget lille risiko for krampeanfald, der er forbundet med vaccination.”

Disse er i risikogruppen

Følgende borgere er omfattet af tilbuddet om gratis influenzavaccination:

• Alle personer, der er fyldt 65 år

Personer, der lever med kroniske sygdomme som:

• Kronisk lungesygdom
  • Hjerte- og karsygdomme (undtaget isoleret forhøjet blodtryk)
  • Diabetes 1 eller 2
  • Medfødt eller erhvervet immundefekt
  • Påvirket respiration på grund af nedsat muskelkraft
  • Kronisk lever- og nyresvigt
  • Andre kroniske sygdomme, hvor tilstanden ifølge lægens vurdering medfører, at influenza udgør en alvorlig sundhedsrisiko
  • Svært overvægtige
  • Førtidspensionister
  • Immunsupprimerede og deres husstandskontakter efter lægelig vurdering
  • Gravide i 2. og 3. trimester
  • Sundheds- og plejepersonale med tæt kontakt til personer i særlig risiko
  • Personer med andre alvorlige sygdomme, hvor tilstanden ifølge lægens vurdering medfører, at influenza udgør en alvorlig sundhedsrisiko

Læs også om epilepsi og COVID 19 og epilepsi og brugen af mundbind.

Epilepsiforeningen og Sundhedsstyrelsens hjemmeside om influenzavaccination.