Bidt af sport under PL?: Få de bedste tips til en sikker træning

Sport er sundt – også når du har epilepsi. Epilepsiforeningen giver dig her et par gode råd, så du trygt og sikkert kan komme i gang med at bevæge kroppen og nyde motionens mange glæder.

Epilepsiforeningen giver gode motionstips til dig med epilepsi. Foto: Istock

Af: Victor Bebe Ploug Larsen

De Paralympiske Lege (PL) løber af stablen den 28. august og frem til den 8. september, og når man ser de dygtige sportsudøvere kaste sig ud i alverdens discipliner, kan man hurtigt blive fristet til at prøve en ny sportsgren.

Hvis du har epilepsi, kan du sagtens forene det med sport og motion. Alligevel er der et par vigtige forhåndsregler som kan være gode at kende, når man har epilepsi.

Epilepsiforeningen har den forbindelse lavet en lille guide med gode råd til, hvordan du kan få en aktiv hverdag, og samtidig får en god oplevelse med motion, selvom du har epilepsi.

Start i et roligt tempo

For en del med epilepsi kan det være svært at finde overskuddet til at være fysisk aktiv, især hvis man allerede føler sig træt på grund af epilepsien eller bivirkninger fra medicinen. Derfor kan det være en god idé at starte roligt, så motionen ikke bliver en sur pligt.

Det kan for eksempel være små gåture sammen. Gør det eventuelt med nogle andre, hvis du har brug for tryghed eller lidt selskab. Det kan være hårdt i starten, men når du først har fået gang i den gode motionsvane, giver det ofte ekstra energi.

Informer om din epilepsi

Hvis du planlægger at starte til håndbold, fodbold eller en anden form for holdsport, kan det være en god idé at informere træner og holdkammerater om din epilepsi. Så kan de reagere, hvis du får et anfald. Fortæl dem, hvordan dine anfald ser ud, så de ved, hvad de skal gøre, og hvornår det er nødvendigt at ringe 112.

Man skal ikke lade sig begrænse af sin epilepsi, hvis man drømmer om, at starte til sport, men det kan være smart at have foretaget et par forhåndsregler inden. Foto: Istock

På Epilepsiforeningens hjemmeside finder du forskellige pjecer og informationsmaterialer, som du kan dele ud til dine holdkammerater, hvis de gerne vil vide mere om epilepsi.

Hvis du gerne vil svømme eller dyrke andre aktiviteter i vandet og har generaliserede anfald, så sørg altid for at have en med, der kan holde øje med dig. Det kan også være en livredder, hvis du er i en svømmehal.

Ingen er ens

Ingen mennesker er ens – heller ikke, når man har epilepsi. For nogle ganske få kan motion faktisk udløse et anfald. Hvis man starter op med for høj intensitet forhold til ens grundform, kan det også medføre anfald.

Derfor er det en god idé at snakke med din læge, behandlingssted eller neurolog, hvis du oplever anfald i forbindelse med motion, eller hvis du er bekymret for, om du kan tåle det.

Gode og mindre gode sportsgrene

Det kan være lidt af en jungle at finde ud af, hvilke typer motion der er bedst, når man har epilepsi. Derfor har Den Internationale Sammenslutning af Epilepsilæger (ILAE) lavet en guide, der beskriver, hvilke typer motion der er forbundet med ingen, moderat og høj risiko, når man har epilepsi.

Du kan downloade et skema, vi har lavet, som er opstillet efter ILEA’s guide her.

De ekstra sidegevinster

Udover at sport og motion naturligvis er godt for helbredet og konditionen, kan det også have en ekstra positiv effekt for mennesker med epilepsi. Forskning og kliniske undersøgelser peger på, at mange med epilepsi faktisk kan få bedre kontrol over deres anfald ved hjælp af regelmæssig motion.

Aktivitet kan også forbedre din søvn, og det kan øge dit behov for god og nærende mad. Med andre ord kan fysisk aktivitet hjælpe dig med at få en livsstil, der er positiv for din epilepsi og din anfaldssituation.

Ved holdsport, hvor du møder nye mennesker, indgår i et socialt sammenhold og dyrker regelmæssig motion, nedsætter du desuden risikoen for depression og angst.

Kilde:
Epilepsiforeningen