03.11.2011

Anfaldsfri 10 år efter operation

Et af emnerne ved  informationsmødet tirsdag den 8. november kl. 16.30 i København er epilepsioperationer. Engelske forskere har i seneste nummer af Lancet offentliggjort en forskningsresultat, der viser, at halvdelen, af de epilepsipatienter der gennemgår en epilepsioperation, stadig er anfaldsfri efter 10 år.

De engelske forskere fra The National Hospital for Neurology and Neurosurgery i London undersøgte resultatet af epilepsioperationerne hos 615 patienter. 497 af patienter havde tindingelaps-epilepsi, der er den mest simple at operere, mens det epileptiske fokus sad mere besværlige steder hos de resterende 118 patienter.

Patienterne blev efter operationen fulgt årligt.  Og forskerne noterede, at 47 % stadig var anfaldsfri efter 10 år. Derudover erfarede forskerne, at sandsynligheden for et langvarigt positivt resultat af epilepsioperationen var størst, hos de patienter, der blev anfaldsfri umiddelbart efter operationen.

Forskerne mener, at deres resultater giver et realistisk billede af, hvad man kan forvente sig af en operation og oplysningerne kan bruges i de vurderinger der laves inden man beslutter sig for en epilepsioperation.

Dansk Epilepsiforenings informationsmøde i København handler om ikke-medicinsk behandling af epilepsi og de tre specialesygeplejersker, der holder oplæg, fortæller om epilepsioperationer og VNS og ketogen diæt.

(Kilde: ViHS nyhedsbrev, The Lancet og Dansk Epilepsiforening)