Sándor Beniczky er ny epilepsiprofessor

Sandor Beniczky

Overlæge Sándor Beniczky bliver professor i neurofysiologi ved Aarhus Universitetshospital

Epilepsiområdet har fået endnu en professor. Det er overlæge ved Klinisk Neurofysiologisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital (AU), Sándor Beniczky, der tiltræder som professor i neurofysiologi ved AU. Beniczky er også leder af Epilepsihospitalets neurofysiologiske afdeling.

Professoratet er etableret i samarbejde mellem Aarhus Universitetshospital og Epilepsihospitalet Filadelfia. Sándor Beniczky tiltrådte professoratet ved Institut for Klinisk Medicin i januar i år og holder tiltrædelsesforelæsning d. 1. juni 2017.

Sándor Beniczky forsker i klinisk neurofysiologi med specielt fokus på diagnostik af epilepsi. Hans forskning bidrager til at skabe større viden om den epileptiske hjerneaktivitet og dermed til mere præcis diagnosticering og lokalisering af det epileptiske fokus. Desuden har Sándor Beniczky bidraget til udvikling og klinisk validering af metoder til automatisk sporing af de epileptiske anfald, som potentielt kan være et nyttigt hjælpemiddel til patienter med epilepsi.

Epilepsiforeningen ønsker den ny epilepsiprofessor tillykke.

(Kilde: Dagens Medicin)