16.09.2015

Klovne på Filadelfia

Danske Hospitalsklovne er en frivillig nonprofitorganisation med klovne, der besøger indlagte børn og med humor, fantasi og nærvær spreder glæde og øger børnenes selvværd, så hospitalsopholdet bliver mere overkommeligt. Det skal de nu også til på Epilepsihospitalet Filadelfia.
Hver torsdag formiddag vil to af klovnene, Zippo og Vida, komme og muntre de indlagte børn op. Aftalen er lavet mellem hospitalet og Danske Hospitalsklovne, men  det er en aktiv mor, der kan tage en del af æren for, at der kommer lidt klovneri på Epilepsihospitalet.
Anette Tindhof Andersen er mor til et barn med epilepsi, som flere gange har været indlagt på  Filadelfia. Hun er en af klovnenes 90.000 Facebook-venner. Og på deres facebookside kunne hun følge med i, hvordan de opmuntrede børn med alle mulige sygdomme på en lang række hospitalet. Men hun syntes, at der var et sygdomsområde og et hospital, som de havde overset: Børnene med epilepsi på Filadelfia.
Derfor startede Anette en dialog med klovnene på Facebook, hvor hun foreslog, at de tænkte på børnene på Epilepsihospitalet. De Danske Hospitalsklovne lyttede til hende, og de har nu lavet en fast aftale med Epilepsihospitalets børneafdeling i Dianalund.
Conny  Brandt, der er ledende sygeplejerske på Epilepsihospitalet, er glad for aftalen med Hospitalsklovnene og glæder sig til, at de kommer.
”Klovene kommer som børnenes venner og på børnenes præmisser og kan deltage i fx blodprøvetagning eller en undersøgelse, hvis et barn har behov for det. De kan også bare snakke og lege.,” fortæller hun.
”Jeg tror det bliver en lille smule sjovere og lidt nemmere at være barn på hospitalet om torsdagen med mulighed for at få en klovneven. Hospitalsklovne har stor succes på andre hospitaler, så jeg forventer det også bliver en succes her på Filadelfia.”
(Kilde: Dansk Epilepsiforening)