Netværkskonferencen blev endnu engang en succes

Endnu engang lykkedes det Epilepsinetværket at trække fulde huse, da netværket for anden gang afholdte konference for sundhedsprofessionelle på bosteder.

Der var 114 deltagere tilmeldt årets konference for sundhedsprofessionelle på bosteder. Foto: Victor Bebe Ploug Larsen

Af: Victor Bebe Ploug Larsen

Det summede af liv og spænding onsdag den 18. september, da omkring 114 sundhedsprofessionelle fra regionale, kommunale og private døgninstitutioner samt bosteder var mødt op ved Odense Mødecenter. De var alle medlemmer af Epilepsinetværket, der for anden gang afholdt konference for sundhedsprofessionelle på bosteder.

Endnu engang kunne arrangementet trække fulde huse – ligesom det også var tilfældet første gang konferencen blev afholdt sidste år.

Deltagerne kom fra hele landet og var samlet til en dag i faglighedens tegn, med taskerne pakket med skriveredskaber til at notere guldkornene ned og en stor spørgelyst rettet mod de forskellige oplægsholdere.

Annette Frederiksen og Marlene Linnebjerg Kudsk fra netværkets styregruppe var glade, men ikke overrasket over, at interessen igen i år har været så stor:

– Vi har jo godt vidst, at der har været et hul på epilepsi- og bostedsområdet, og at der var behov for et netværk, hvor man udveksle erfaringer, forklarer Marlene Kudsk, hvorefter Annette Frederiksen supplerer:

– Der er ingen tvivl om at behovet og interessen er der, så er det jo dejligt og positivt, at vi er så mange, der kan mødes og blive klogere sammen.

Ambassadører på epilepsiområdet

Programmet var spækket med en lang række interessante oplæg, blandt andet om anfaldsalarmer, børn på bosteder og om samarbejdet mellem bostedet og det behandlende tilbud.

Der var i løbet af dagen også tid til at netværke og erfaringsudveksle, ligesom der også var mulighed for at få lidt pjecer og informationsmateriale med tilbage til bostederne.

Marlene Kudsk og Annette Frederiksen håber, at dagen og netværket har været med til at give folk nogle nye inputs og kan være med til at sprede kendskabet til epilepsi ude på bostederne.

– Jeg håber, folk føler, at de har fået et netværk, hvor de kan få svar på nogle af de spørgsmål, som de går og tumler med i hverdagen. Så håber jeg da også, de går hjem med og allerede glæder sig til næste år, siger Annette Frederiksen.

– Jeg håber, at vi kan være med til at uddanne nogle ambassadører på epilepsiområdet. Altså nogen der ved noget om epilepsi, som kan bruge det, vi lærer i dag, ude hos borgerne, tilføjer Marlene Kudsk.

Hvis du selv er sundhedsprofessionel på en regional, kommunal, privat døgninstitution eller bosted, og er interesseret i at blive en del af Epilepsinetværket, kan du blive klogere her.

Nedenfor kan du et par udvalgte billeder fra dagen.

Stort smil hos Marlene Linnebjerg Kudsk og Annette Frederiksen over det flotte fremmøde. Foto: Camilla Skødt Bonde

Flere konferencedeltagere fik også taget lidt souvenirs med tilbage til arbejdspladsen. Foto: Victor Bebe Ploug Larsen

Epilepsiforeningens socialrådgiver Helle Obel gjorde konferencedeltagerne klogere på anfaldsalarmer og de nye magtanvendelsesregler. Foto: Victor Bebe Ploug Larsen

Aase er mor til Sanne, som bor på et bosted. Aase fortalte om, hvor vigtig det som pårørende er, at personalet på bostedet kender hele beboerens historie, hvad han/hun kan i optimale situationer, små tegn mm. Det var vigtigt for Aase at bostedet altid ved de kan kontakte hende. Foto: Camilla Skødt Bondefor sparring.

Klaus fra Filadelfia fortalte om samarbejdet med bosteder. Han fortalte også om. hvordan bosteder kan forberede sig på ambulante besøg og indlæggelser på sygehus. Foto: Camilla Skødt Bonde

Der var fuld fokus under alle dagens oplæg. Foto: Victor Bebe Ploug Larsen