04.06.2024

Ny rapport konkluderer: ”Førtidspensionsreformen har ikke fået flere i ordinært job”

Rockwoolfonden har udgivet en ny rapport, der konkluderer, at førtidspensionsreformen fra 2013 ikke har fået flere i ordinært job. Epilepsiforeningens socialrådgiver kalder det sørgelig, men ikke overraskende læsning.

Ifølge den nye rapport, har førtidspensionsreformen ikke ført til, at flere mennesker er kommet i ordinært job. Foto: Istockphoto

Af: Victor Bebe Larsen

I 2012 vedtog den daværende regering, med Mette Frederiksen i spidsen som beskæftigelsesminister, en ny reform af førtidspensionsområdet.

Reformen betød, at personer under 40 år, som på den ene eller anden måde havde udfordringer med helbredet, fra 2013 i udgangspunktet ikke længere blev tilbudt en førtidspension.

I stedet blev de tilbudt et ressourceforløb med henblik på enten at komme i uddannelse eller beskæftigelse. Ressourceforløbet indebærer et rehabiliteringsforløb og også en lavere overførselsindkomst sammenlignet med førtidspension.

Reformen skabte et kraftigt fald i antallet af tilkendelser af førtidspension blandt mennesker under 40 år. I perioden før reformen trådte i kraft, fik mellem 4.000 og 5.000 personer under 40 år årligt tilkendt førtidspension. Efter reformen faldt antallet til 1.000-2.000 personer årligt, mens 2.000-4.000 blev tildelt et ressourceforløb.

Reduceret indkomst

Ifølge den nye rapport har det faldne antal af tilkendte førtidspensioner og det øgede antal af tildelte ressourceforløb dog ikke gjort, at flere personer fra målgruppen har fået et ordinært job.

Derimod viser rapporten faktisk, at reformen har betydet, at disse mennesker har fået reduceret deres indkomst.

Epilepsiforeningens socialrådgiver Helle Obel synes, det er sørgeligt, men er alligevel ikke overrasket over, at reformen ikke har betydet en højere beskæftigelse blandt målgruppen:

– Jeg har talt med flere frustrerede medlemmer, og en del af deres frustration udspringer af den her reform. Der er jo tale om nogle mennesker, som har nogle helbredsmæssige udfordringer på den ene eller anden måde. Derfor undrer det mig desværre heller ikke, at reformen ikke har ført til, at flere af disse mennesker har fået et ordinært job. Det reformen primært har medført er et lavere forsørgelsesniveau, fortæller Helle Obel.

Du kan læse mere om rapporten her.

Kilder:
Rockwool Fonden