Epilepsiforeningen er nu med i nationalt råd for forsyningssikkerhed

Sygeplejerske og sundhedsfaglig rådgiver Camilla Skødt Bonde er nyt medlem af Nationalt råd for forsyningssikkerhed af lægemidler

Camilla Skødt Bonde har været ansat i Epilepsiforeningen siden 2022. Foto: Morten Ravn

Problemerne med forsyningssikkerhed på medicin kaster stadig lange skygger ind over patienternes tryghed i Danmark. Ikke mindst hvad angår epilepsi, hvor mange hen over foråret og sommeren ikke kunne få deres livsnødvendige medicin. Og der er stadig udfald på leveringen. Samtidig forudser eksperter, at det ikke er et problem, der er på vej til at forsvinde.

Derfor er det med glæde, at man i Epilepsiforeningen har fået sygeplejerske og sundhedsfaglig rådgiver Camilla Skødt Bonde med i Nationalt Råd for forsyningssikkerhed af lægemidler. Der er tale om et råd, der bidrager til en fælles forståelse for forsyningssituationen af lægemidler i Danmark. Rådet tæller 18 medlemmer og består af repræsentanter for patientorganisationer, apoteker, grossister, lægefaglige organisationer, erhvervsorganisationer og myndigheder.

– Jeg ser frem til at gøre opmærksom på problemerne for patienter og pårørende, hvor vi har oplevet, at mange står i nogle ganske alvorlige situationer, når de ikke kan få deres medicin, udtaler Camilla Skødt Bonde.

Medlemmerne udpeges af Lægemiddelstyrelsen for to år ad gangen efter indstilling fra organisationer og myndigheder. Her er det formelt Danske Patienter, der har udpeget hende.

– Det er rigtig vigtigt for os, at komme så tæt som muligt på der, hvor der arbejdes med problemerne. Derfor er det her et afgørende skridt i den rigtige retning, udtaler Per Olesen, direktør i Epilepsiforeningen.

Epilepsiforeningen