21.02.2020

USA godkender ny næsespray mod akutte anfald

USA har godkendt en ny næsespray mod akutte anfald. “En betydelig fremgang for epilepsisamfundet,” siger amerikansk læge

Den amerikanske sundhedsmyndighed, FDA, har godkendt en næsespray til behandling af akutte anfald, der ikke stopper af sig selv.

Præparatet hedder ”Valtoco” og er en næsesprayudgave af diazepam, der er et velkendt præparat til behandling af akutte anfald. Det gives oftest som en vandig opløsning, der sprøjtes op i endetarmen.

”Valtoco” er den første næsespray, der er godkendt af FDA som akut behandling for mennesker med epilepsi fra 6 år og ældre.

Overlæge R. Edward Hogan, der er universitetsdirektør og leder af epilepsicenteret i St. Louis fremhæver den store betydning det kan få for mange mennesker, hvis den anfaldsbrydende medicin ikke længere skal gives rektalt: ”Diazepam næsespray er en betydelig fremgang for epilepsisamfundet,” siger  han til MedScape.

“Tilgængeligheden af Valtoco kan have en positiv indvirkning på livet for tusinder af mennesker med epilepsi, der oplever klynge eller akutte gentagne anfald, og deres plejepartnere,” fortsætter Hogan.

MedScape