Alkohol og epilepsi – gode råd og svar på spørgsmål

Hvor meget må mennesker med epilepsi drikke? Få svar på det og andre ofte stillede spørgsmål

Alkohol er en kendt anfaldsprovokerende faktor. Ud over at påvirke hjernen, så anfaldstærskelen bliver mindre, så gør alkohol det også sværere at få en god søvn samt lettere at glemme sin medicin. To ting der også kan fremprovokere anfald.

Der er mange forskellige typer epilepsi, og mennesker med epilepsi er meget forskellige. Så hvorvidt personer med epilepsi bør drikke eller ej, og hvor meget, de i givet fald kan tåle at drikke uden at få anfald, er individuelt. Valget kan stå mellem enten at holde sig helt fra alkohol eller prøve sig forsigtigt frem for at finde den personlige grænse.

Anfaldsgennembrud kan have alvorlige konsekvenser, så det det tilrådes altid at søge individuel rådgivning om emnet på behandlingsstedet.

Hvem kan tåle at drikke?

For personer med god anfaldskontrol er der studier, der viser, at de tit kan tåle at drikke en-to genstande, uden at det giver anfald, skriver den norske epilepsiforening i deres pjece om epilepsi og alkohol. En-to genstande vil sige et glas øl eller et-to glas vin eller en enkelt brændevin eller andet stærk spiritus. Man bør ikke drikke flere dage i træk, og man skal helst undgå at bliv beruset.

Hvis man ikke er anfaldsfri, bør man generelt være meget forsigtig med alkohol og måske helst holde sig helt fra det. Personer med epilepsisyndromet juvenil myoklon epilepsi er specielt følsomme overfor alkoholindtag, da det er en stærk anfaldsprovokerende faktor for dette specifikke epilepsisyndrom.

Påvirker alkohol epilepsimedicin?

Både alkohol og flere typer epilepsimedicin nedbrydes i leveren. Derfor kan stofferne påvirke hinanden. Kliniske erfaringer siger dog, at en-to genstande en gang i mellem ikke påvirker niveauet af epilepsimedicin i blodet.

Kan epilepsianfald forveksles med beruselse?

Anfald med bevidsthedspåvirkning; altså eksempelvis personer med fokal epilepsi som gør formålsløse ting i tilknytning til anfaldet, kan opleve at folk, der ikke kender til forskellene på epileptiske anfald, tror, at de er fulde. For at undgå at komme i problemer i den slags situationer, kan man eventuelt altid have noget med, der dokumenterer, at man har epilepsi – for eksempel et ID armbånd, en sos-kapsel eller medlemskortet fra Epilepsiforeningen.

Kan man få epilepsi, hvis man drikker for meget i flere år?

På grund af alkoholens skadelige virkning på centralnervesystemet kan et højt forbrug af alkohol over lang tid sandsynligvis fremkalde epilepsi eller forværre en eksisterende epilepsi. Visse studier har vist, at forekomsten af epilepsi er op til tre gange højere hos storforbrugere af alkohol end hos normalbefolkningen. Det kan skyldes alkoholen i sig selv og/eller komplikationer i forbindelse med hovedskader, man pådrager i forbindelse med rusen.

Norsk Epilepsiforbunds pjece ”Epilepsi og alkohol”