05.04.2018

Nye præparater gør ikke flere anfaldsfri

Der er kommet mange nye præparater til de seneste tyve år, men hver tredje epilepsipatient kan stadig ikke blive anfaldsfri med medicin, viser en stor undersøgelse

Tilbage i år 2000 viste et stort studie, at lidt over hver tredje epilepsipatient ikke kunne gøres anfaldsfri med medicin. Siden er der kommet cirka et dusin nye epilepsipræparater (AED) til, så en gruppe forskere fra Australien og Skotland har undersøgt, om tallene ser ligesådan ud i dag. Det gør de.

”På trods af, at mange nye AED’er med forskellige virkningsmekanismer er blevet tilgængelige, er de samlede resultater for nydiagnosticeret epilepsi ikke forbedret”, skriver forskerne i en artikel på JAMA Neurology.

Langt de fleste patienter, der opnår anfaldskontrol, gør det med det første eller andet epilepsipræparat. Og sandsynligheden for at opnå anfaldsfrihed falder kraftigt med hvert efterfølgende præparat. Mere end en tredjedel af patienterne har en epilepsi, der forbliver ukontrolleret, konkluderer forskerne.

Så effektiv er epilepsimedicin

Forskerne har fulgt 1.795 nydiagnosticerede skotske epilepsipatienter over en årrække.

• Halvdelen (57,3%) af patienterne blev anfaldsfri allerede ved hjælp af det første eller andet epilepsipræparat, de blev behandlet med.

• Ved hjælp af tre eller flere præparater blev yderligere 6,3% anfaldsfri.

• I alt kan to ud af tre epilepsipatienter (63,6%) blive fri for anfald ved hjælp af medicin.

JAMA Neurology

Her kan du læse mere om medicinsk behandling af epilepsi.

Her kan du læse om mulighederne, når medicinen ikke virker.