Sundhedskoordinator inddrages i tilrettelæggelse af ressourceforløb

I en forsøgsordning får borgere i ressourceforløb ret til at få vurderet en konkret indsats af en sundhedskoordinator. ”Positivt”, siger Epilepsiforeningens socialrådgiver

I et toårigt forsøg har borgere nu fået ret til at få inddraget den regionale sundhedskoordinator, når kommunen tilrettelægger den konkrete indsats i et ressourceforløb.

Sundhedskoordinatoren er i forvejen en del af kommunens rehabiliteringsteam, der indstiller borgeren til et ressourceforløb og til de indsatser, der skal indgå i forløbet. Den konkrete indsats fx virksomhedspraktikken til borgeren finder kommunen dog ofte først, når selve indholdet i ressourceforløbet skal planlægges efterfølgende, og her kan borgeren nu vælge at få inddraget sundhedskoordinatoren.

Et skridt i den rigtige retning

Forsøgsordningen skal skabe større tryghed og sikre, at fx et praktikophold i en virksomhed altid er tilpasset borgerens helbred.

Epilepsiforeningens socialrådgiver, Helle Obel, siger om forsøget: ”Det bliver forhåbentligt et skridt i den rigtige retning til at undgå, at folk bliver sendt ud i forløb, som ikke altid er tilpasset helbredssituationen og dermed ender med at gøre borgeren mere syg. Så det er bestemt positivt.”

Forsøget startede 1. juli 2017 og løber i to år.

Du kan læse mere om ressourceforløb og andre muligheder, hvis du ikke kan arbejde på almindelige vilkår

Epilepsiforeningen og Beskæftigelsesministeriet